Jotain vielä

Alla ajankohtaista infoa ja ajatuksia elämästä

 

 

Työnohjaus ryhmässä tai työryhmässä

Etsitkö ryhmätyönohjausta tai työryhmän työnohjausta? Minulla on tilaa ryhmälle syksyllä alkavaan työnohjaukseen!

”Työnohjaus on useamman tapaamiskerran oppimisprosessi

  • jolle määritellään yhteisön toimintaa tukeva tavoite
  • jossa keskustellaan avoimesti ja luottamuksellisesti työhön ja työyhteisöön liittyvistä asioista ja kokemuksista ja jäsennetään eri näkökulmia koulutetun ohjaajan avulla
  • jossa etsitään ratkaisuja työn sujuvuuden parantamiseksi ja ammattillisen oppimisen edistämiseksi
  • jonka tuloksellisuutta arvioidaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ”  (Story:  https://www.suomentyonohjaajat.fi/tyonohjaus  )

Työnohjaus voi toteutua yksilöllisesti, työparin kanssa, ryhmätyönohjauksena, työryhmän työnohjauksena, työyhteisön työnohjausena.

Täydennän osaamistani kaksivuotisessa Suomen työnohjaajat ry:n koulutusvaatimukset täyttävässä työnohjaajakoulutuksessa. Syksystä alkaen minulta löytyy tilaa vielä yhdelle ryhmälle työnohjaukseen.  Ryhmätyönohjaus toistaiseksi vielä opiskelijahintaan 140€ / 60 min. Ota yhteyttä!

Mindfulness-päivä 9.6.2018

Kuva: P. Sillanpää

MINDFULNESS-PÄIVÄ 9.6.2018

Olet sydämellisesti tervetullut mukaan Mindfulness-päivään, jossa pääset turvallisesti tutustumaan hyväksyvän, tietoisen läsnäolon harjoituksiin.

Teemme yhdessä erilaisia Mindfulness MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) harjoitteita, jotka tutkitusti vähentävät stressiä. Saat kokea harjoitteiden voiman sekä sisällä että ulkona. Saat myös eväitä omaan itsenäiseen harjoitteluun päivän jälkeen ja saat käyttöösi ohjaajan meditaatio-äänitteet. Olet tervetullut päivään riippumatta siitä, onko Sinulla jo aiempaa kokemusta Minfulness-menetelmästä tai ei.

OHJAAJA: Psykologi ja Mindfulness-ohjaaja CFM Leena Merikoski
JÄRJESTÄJÄ: Psykologi, psykoterapeutti Pirjo Latvanen

PAIKKA: Tolvilan Kartanon lammastila / Paimenen Makasiini  (Pirjon työtila Akaassa)
Osoite: Tolvilantie 1, 37830 Akaa

AIKA: Lauantai 9.6.2018 klo 10-17

HINTA: Kurssin hinta on 85e, joka laskutetaan etukäteen.
Lisäksi päivään kuuluvat keittolounas sekä kahvit/teet, yhteensä 15€,  joka maksetaan paikan päällä.  Sinulla on myös mahdollista tuoda omat eväät.

ILMOITTAUDU PIAN, sillä paikkoja on rajoitetusti!
Ilmoittautumiset:  mindfulness.merikoski@gmail.com
Ilmoittautuessasi kerro lisäksi, osallistutko lounaaseen ja valitsetko kasvis- vai lihakeiton.  Ateriat laktoosittomia.
Lisätietoja voit kysyä puh  050 5428477 (Leena) tai 050 5411786 (Pirjo)

www.mindfulnessmerikoski.fi
www.psykologipirjolatvanen.fi

Tulostettava esite tästä:  Mindfulness päivä 9.6.2018

RUTIINIT – suojaavaa turvaa vai turhauttavaa arkea? -päiväkirjamerkintöjä psykologilta

 

Menin potkukelkalla töihin. Rikoin rutiineja hetken inspiraatiosta. Se oli erityisen virkistävää. Paitsi liikunnan ja fyysisen ponnistelun virittämää hyvänolontunnetta, rutiinin rikkominen herätti myös mielen avaruutta ja valtavan määrän iloa. Jäin miettimään rutiinien rakentamista ja rikkomista ihmisen elämän turvana ja turhautuman voittajana.

Maapallo pyörii radallaan. Yön jälkeen tulee aamu, talven jälkeen kevät, kesä ja syksy. Tasalaatuista settiä universumilta, joka ei petä. Tähän rytmisyyteen ihminen liittyy rutiineineen. Rytmisyys luo pohjan olemassaolon kokemukselle.  Lapsi tarvitsee aikuisen synnyttämään ja ylläpitämään hyviä rutiineja, oppiakseen ennakoimaan ja luottamaan elämän perusturvaan ja siihen, että universumi ei petä. Herätään, syödään, lähdetään ja palataan, ja lukuisia tiedostamattomia toimia toistetaan, jolloin rytmisyyden malli tallentuu automaattiseksi toiminnoksi aivoihin. Kyse on hyvin pitkälle huomaamattomasta klassisesta tai välineellisestä ehdollistumisesta, oppimisesta. Rutiinien aktivoidessa mielihyväkeskuksia toistuvasti, syntyy ilmeisen vaikuttava tunne jonkinlaisesta elämän hallinnasta. Muodostuakseen rutiiniksi, toinen tarvitsee satamäärin toistoja siinä missä toiselle riittää pari kertaa.  Samalla tavoin voi syntyä sekä vahvistavia että hyvinvointia hajottavia rutiineja. Mieti esimerkiksi, minkälaisesta lähtemisestä aamulla tai jälleennäkemisestä illalla sinä olet tehnyt rutiinia.  Onko se tapa sinua tai teitä vahvistavaa vai hajottavaa?

Harvoin tulee ajatelleeksi, että myös ajattelu- ja suhtautumistavoista voi tulla rutiinia. Ajatuksia tulee ja ajatuksia menee. On joitain ajatuksia ja ajattelutapoja, joihin vahvemmin tartumme kiinni. Näitä voisi kuvailla sanoilla uskomus, oletus tai tulkinta. Näitä voit huomata esimerkiksi tavoissa, joilla suhtaudut itseesi tai läheisiisi. Minkälaisesta itsepuhelusta sinä olet tehnyt rutiinia?

On elämäntilanteita, jolloin herää ajatus siitä, että universumi pettää sittenkin. On hetkiä, jolloin kyky nähdä tulevaisuuden jatkumo katoaa.  Esimerkiksi kun läheinen

pettää, toinen ihminen kohtelee kaltoin, kun masennus uhkaa viedä merkityksen tunteen tai kun odottamaton kauheus tapahtuu, katoaa turvallisuuteen tuudittautunut olotila.  Jos näin käy, pidä kiinni olemassa olevista rutiineista, aiemmin arkisilta tuntuneista asioista. Herää, nouse, pukeudu, peseydy, syö, ulkoile, lepää ja tee sama toisinpäin – ja yhä uudelleen.  Tee niin, vaikka se alkuun tuntuisi kovin kankealta tai vähäpätöiseltä. Vähän on riittävästi, kun opetellaan uutta rutiinia. Vasta myöhemmin jatkat hienosäätöä eteenpäin. Äkillisesti muuttuneissa tilanteissa, joissa ihmisen haavoittumattomuuden harhakuvitelma särkyy, voi rutiinien olemassaolo olla ainoa varma asia elämässä.   Rutiinit kannattelevat päivää eteenpäin, ja tuovat ajan kanssa hallinnan tunnetta.

Joskus rutiinien tuoma ennakoitavuus voi olla se, mitä ihminen toivoo ja mikä hänelle riittää. Joskus rutiinit eivät riitä tuomaan elämään mielekkyyttä.  Tämä voi näkyä esimerkiksi innostumisen puutteena, kyynisyytenä, pettymyksenä parisuhteessa tai turhautumisena lapsiperheen arjessa.  Liiallinen ennakoitavuus voi aikaa myöten muuttua tylsäksi ja toteutumattomat toiveet voivat ruokkia ristiriitoja. Ihmisen perustarpeet kulkevat mukana läpi elämän, ja niiden tyydyttämistä et voi pitkäaikaisesti jättää väliin seurauksitta. Sen sijaan voit valita, miten niitä toteutat, jotta saat rutiinien rikkomisesta koituvan rakentavan hyödyn.

Mieti, miten etsit riittävän ajoissa keinoja toteuttaa tarpeitasi rikkomalla sopivassa määrin ja sopivia rutiineja. Mieti, miten rikot rutiineja oikea-aikaisesti ilman, että haavoitat toista tai itseäsi.  Toisinaan tuntuu kovin vaikealta rikkoa rutiineja, joskus jopa yli sukupolvien kestäneitä. Tiedostamalla, toisin tekemisellä ja tavoitteellisella toiminnalla voit onnistua kääntämään rutiinit palvelemaan hyvää.

Lähdin tottuneesti pitkälle juoksulenkille. Jossain vaiheessa väsymys hiipi odottamatta askeliin, ja huomasin olevani ratkaisun edessä – päättääkö juoksu siihen vai tehdäkö jotain toisin. Päädyin tässä miniatyyrimaailmassani jälkimmäiseen, rutiinien rikkomiseen. Juoksin kappaleen matkaa takaperin.
Kyllä   –  selkä edellä. Taisin tällä konstilla sekoittaa hämmentyneen ohikulkijan universumia – joskin toivottavasti hyvällä tavalla. Miten virkistävää se olikaan – oman rutiinin rikkominen – ja ehkä jonkun toisenkin!

Tulostusversio tästä: Rutiinit

 

Ennakkotieto MINDFULNESS-päivästä 9.6.2018

Mindfulness-päivä työnhuoneellani Akaassa 9.6.2018

Ohjaajana ystäväni, psykologi, mindfulness-ohjaaja CFM Leena Merikoski.
Olet sydämellisesti tervetullut mukaan päivään, jossa pääset tutustumaan hyväksyvän, tietoisen läsnäolon harjoituksiin.
Teemme yhdessä MBSR (Mindfulness-Based-Stress-Reduction) -menetelmän harjoituksia, jotka tutkitusti vähentävät stressiä. Saat myös eväitä omaan itsenäiseen harjoitteluun päivän jälkeen.
Hinta (n. 80-90€), aikataulut ja tarkempi ohjelma täsmentyvät huhtikuussa. Jo nyt voit ilmoittautua lähettämällä minulle viestin näiden sivujen kautta tai sähköpostilla pirjo (at) psykologipirjolatvanen.fi
Paikkoja rajoitetusti.
Tule mukaan!

 

Psykologi, psykoterapeutti, perhe- ja pariterapeutti tavattavissa

Terveisiä kaupunkivastaanotolta Tampereelta, Hämeenkatu 14 C

Maalaspsykologin vastaanotolla Akaassa, Tolvilantie 1

Täällä ollaan hei! Kaksi eri tahoa, kaksi eri työskentely-ympäristöä. Toisessa saattaa palaa takkatuli tai mahdollistua kävellen toteutettavat käynnit, toiseen pääsee bussilla oven eteen tai autoparkkiin talon alle. Molemmat paikat olen pyrkinyt luomaan omalla tavalla kodikkaiksi ja käteviksi tulla, jotta toteutuisi toiveeni tarjota ”tilaa hengittää – tilaa ajatella – tilaa tuntea”. Mitenkähän olen siinä onnistunut?

Kaksi eri tahoa, mutta yksi ja sama psykologi, yksi ja sama psykoterapeutti ja perhe-ja pariterapeutti, joka tutkii kanssasi  elämän kysymyksiä, ahdistuksia, ristiriitoja, kärhämiä ja onnistumisia, painiskelit näiden kanssa yksinäsi tai yhdessä kumpanisi kanssa.   Minulla on tarjottavana erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, avaavia kysymyksiä, tehtäviä tai keinoja, joiden avulla asioita käsitellä tai kehoa ja mieltä rauhoittaa. Joskus asiat kirkastuvat nopeasti, toisinaan tarvitaan pidempi prosessi, monien tunteiden ja ajatusten tulemiset ja laskemiset, ennen kuin kirkkastuu.

Suuri osa kustantaa terapiakäyntinsä itse. Joskus niihin on mahdollista saada maksusitoumus esimerkiksi vakuutusyhtiöiden, kuntien tai yhdistysten kautta. Tiesitkö muuten, että Kela tukee kansalaisten psyykkistä hyvinvointia mm. tukemalla merkittävällä summalla psykoterapioita? Minä olen Kelan palveluntuottaja PERHE- ja PARIpsykoterapioissa. Tämän tuen saamisesta ja siihen liittyvästä prosessista lue lisää tästä:
http://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia?inheritRedirect=true  .  Kela tukee PARIpsykoterapiaa aikuisten työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja palauttamiseksi siinä missä YKSILÖpsykoterapiaakin. Voit saada Kelan korvauksen psykoterapiaan mikäli olet 16-67-vuotias,  sinun työ- tai opiskelukykysi on uhattuna mielenterveyden häiriön vuoksi, olet saanut mielenterveyden häiriön toteamisen jälkeen vähintään 3 kk asianmukaista hoitoa, ja psykiatrin lausunnon perusteella voidaan arvioida, että kuntoutuspsykoterapia on tarpeen työ- tai opiskelukykysi tukemiseksi tai parantamiseksi. Paripsykoterapiaan tarvitaan aina molempien puolisoiden halua osallistua yhteisen asian prosessointiin.  Paripsykoterapia on aina myös yksilön psykoterapiaa siitä syystä, että toisen ihmisen kautta mahdollistuu oman itsen kohtaaminen varsin aktiivisesti. Toisen ihmisen silmissä näemme itsemme. Ihmissuhteissa kohtaamme ja työstämme itseämme.

Lisäksi – vielä on tilaa muutamalle työnohjausta etsivälle työntekijälle tai työryhmälle. Olen vuosien aikana tehnyt työnohjausta erinäisiä määriä. Nyt haen siihenkin lisäpätevyyttä pidemmässä Vuorovaikutusprosessien tutkimuskeskuksen järjestämässä koulutuksessa Helsingissä.

OTA YHTEYTTÄ soittaen puhelimeeni 050 5411786, yhteydenottolomakkeella seuraavalta sivulta tai lähettämällä sähköpostia pirjo (at) psykologipirjolatvanen.fi

NÄKEMISIIN!

 

 

Kelakorvaus

Olen Kelan kuntoutuspsykoterapian palveluntuottaja PERHE- ja PARIPSYKOTERAPIOISSA. Tämä tarkoittaa sitä, että lääkärin lähetteeseen pohjautuvan ja Kelan hyväksymän PERHE-tai PARIPSYKOTERAPIAN kustannuksista Kela korvaa osan käyntimaksuista.

Pirjo Latvanen

Psykologipalvelu Pirjo Latvanen
Tolvilantie 1 37830 Akaa
 
050 5411786
 
pirjo(at)psykologipirjolatvanen.fi
y-tunnus: 1586120-9

 

Katso myös

 

Lähes kahdenkymmenen vuoden psykologityön kokemuksella, olen moninaisissa ihmisen elämän tilanteissa ollut ammattilaisena läsnä. Olen vakuuttunut siitä, että omasta elämäntilanteesta puhuminen ja sen reflektoiva pohtiminen, on ihmiselle osa hänen terveyttään edistävää toimintaa.